8 belangrijke KPI’s voor architecten- en ingenieursbureaus

Wat is belangrijk voor jouw bureau? Streef je naar tevreden opdrachtgevers, verrassende ontwerpen of gaan jullie voor een groeiende projectorganisatie? Wat jullie doelen ook zijn, je wilt de juiste keuzes maken om op koers te blijven. Maar hoe doe je dat? Wij vroegen drie succesvolle architecten- en ingenieursbureaus naar de belangrijkste KPI’s.

1. PROJECTRESULTAAT

    Eén van de belangrijkste KPI’s geeft inzicht in de gezondheid van je projecten. Met het projectresultaat bepaal je de winstgevendheid van een project. De formule voor je projectresultaat is: gefactureerde omzet - besteedde inkoop - kostprijs van medewerkers.

    2. PRODUCTIEVE EN DECLARABELE UREN

    Door je productieve en declarabele uren in kaart te brengen, krijg je een goed beeld van de prestaties van je medewerkers. Neem de uren die aan een project zijn gewerkt en het aantal factureerbare uren voor dat project. Het vergelijken van de factureerbare uren en de niet-factureerbare uren bepaalt de declarabiliteit. Een medewerker die bijvoorbeeld 40 uur per week werkt voor een klant, waarvan 30 uur gefactureerd kan worden, heeft een declarabiliteit van 75 procent.

    3. EFFECTIEF KOSTENPERCENTAGE

    Het effectief kostenpercentage is de werkelijke kostprijs van je werknemer. Dit percentage combineert de overheadkosten van het bedrijf met het uurloon van de werknemer. Dit geeft een realistisch beeld van wat de kosten zijn om iemand op uurbasis in dienst te nemen. Een werknemer met een uurloon van € 50,- binnen een bedrijf met een overhead van 75 procent, heeft een effectief kostenpercentage van € 87,50 ( 50 x 1.75 = 87,50). Deze statistiek is belangrijk, omdat je hiermee bepaalt wat je moet rekenen voor de diensten van deze werknemer om winstgevend te zijn.

    4. NETTO VERMENIGVULDIGINGSFACTOR

    De netto vermenigvuldigingsfactor is de verhouding tussen de netto opbrengsten gedeeld door de totale arbeid dat direct verricht is. Zie je de directe arbeid als een investering, dan meet je via de netto vermenigvuldigingsfactor het rendement van deze investering. De formule toont aan hoeveel omzet je genereert per euro die je uitgeeft aan arbeid en meet de werkelijke prestaties per project. Een goede graadmeter voor de financiële gezondheid van jouw bureau.

    5. WAARDE VAN HET ONDERHANDENWERK

    De term onderhanden werk (OHW) geeft aan hoeveel werk is verricht dat nog niet is gefactureerd. Met andere woorden: het bedrag dat je nog tegoed hebt van opdrachtgevers. Het is belangrijk om dit bedrag zo laag mogelijk te houden. De waarde van het OHW geeft inzicht in de uren/kosten die besteed zijn in verhouding tot de gefactureerde omzet.

    6. OMLOOPSNELHEID DEBITEUREN

    Een strak debiteurenbeheer zorgt voor voldoende cashflow. Financiële armslag kun je goed gebruiken om doorgroei te financieren. Zorg ervoor dat openstaande facturen binnen zestig dagen worden betaald. Met behulp van een simpele formule kun je de omloopsnelheid van de gemiddelde debiteurentermijn berekenen. Hiervoor deel je het gemiddelde jaarlijkse debiteurensaldo door de netto-omzet, vervolgens vermenigvuldig je dit getal met 365 dagen.

    7. DE WINSTMARGE

    Je winstmarge zegt alles over de winstgevendheid van jouw bureau. Bepaal je winstmarge door je winst te delen door de netto-bedrijfsopbrengsten. Haal van je winstmarge eerst nog de onkosten, salarissen, niet-salaris-gerelateerde kosten en belastingen af. Hoe hoger het getal, hoe winstgevender jouw bureau is.

    8. NETTO-OMZET PER WERKNEMER

    Voor het berekenen van de netto-omzet per werknemer deel je de jaarlijkse netto-omzet van je bureau door het aantal werknemers dat in dienst is. Deze KPI helpt je bij het voorspellen van realistische doelstellingen en verwachtingen voor toekomstige netto-bedrijfsinkomsten. Het geeft tegelijkertijd aan hoe efficiënt jouw bedrijf én werknemers zijn.

    MAXIMAAL INZICHT MET SIMPLICATE-SOFTWARE

    Met de software en adviseurs van Simplicate richt je je processen efficiënt in. Met inzichtelijke processen werk je doelgericht aan resultaten. Je bepaalt zelf welke KPI’s in Simplicate moeten worden weergegeven. Hierdoor neemt je elke dag opnieuw de juiste beslissingen. Wil jij ontdekken hoe Simplicate jouw bedrijfsproces kan stroomlijnen? Probeer onze bedrijfssoftware dan veertien dagen vrijblijvend. Of plan een persoonlijke demo in voor advies op maat.

    De meest complete en gebruiksvriendelijke bedrijfssoftware voor zakelijke dienstverleners.

    Support en Sales

    Ons team staat voor je klaar!