Creativiteit kent geen tijd

Jascha

Jascha Tuinier

Er wordt vaak gezegd dat creativiteit niet af te dwingen valt, dat inspiratie komt wanneer het komt, wanneer de muze* je influistert. Inspiratie komt op momenten dat je er niet naar zoekt. Soms als je met een ander project bezig bent, of iets alledaags.(*Wist je trouwens dat de Grieken helemaal geenmuze hadden voor beeldende kunst of ontwerpers?)

‘Soms kost het vinden van het perfecte campagnehaakje weken, soms is het in een dagdeel gepiept.’

Van inzicht naar idee

In veel beroepen waar inzichten naar ideeën worden omgezet, doen eureka-momenten zich ook buiten werktijd voor. Informatieverwerking blijft ook doorgaan na sluitingstijd. Hoe vertaal je dat werk, dat kennelijk in het achterhoofd van je medewerkers doorgaat, in je tijdregistratie? De tijd dat ze stonden te stofzuigen, toen plotseling dat geniale idee ontstond, is dat overwerk?

En moeten we voor dat fantastische concept dan maar minder rekenen omdat het toevallig snel ontstond? Natuurlijk niet. Creatief werk vertegenwoordigt een absolute waarde. En meestal staat daar een vaste, vooraf overeengekomen prijs tegenover.

Het probleem is uiteindelijk dat je inspiratie lastig kunt afdwingen, dus je kunt ook niet vooraf zeggen hoeveel tijd je kunt registreren. De tijdregistratie is een stuk complexer dan bij de parketboer, die precies weet hoeveel tijd hij per vierkante meter nodig heeft om je vloer te leggen. Dat valt trouwens vies tegen!

Waarom tijdschrijven?

Wat als:

  • creativiteit niet op vaste tijden komt en het daardoor lastig is om te zeggen hoeveel tijd iets heeft gekost;
  • inspiratie soms aan komt vliegen en soms van ver moet komen;
  • je toch een vaste prijs gaat rekenen voor het eindresultaat.

Wat als dat allemaal waar is. Waarom zou je je ontwerpers dan nog lastigvallen met je tijdregistratie?

Omdat het hun werk makkelijker én beter maakt.

Om te beginnen zijn ontwerpers niet de enigen die buiten werktijd met hun werk bezig blijven. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor onderzoekers, schrijvers, coaches, productontwikkelaars, psychologen en game developers. Voor alle functies waarin een beroep wordt gedaan op de associatieve lenigheid van je hersenen geldt dat je je werk overal met je meedraagt. Het hoort er gewoon bij, er worden in geen enkele sector uren voor geschreven. Net als dat je ook geen verlof opneemt als je tijdens je werk even aan je kinderen denkt.

Een ander interessant gegeven is dat veel écht succesvolle creatieven juist zeer gedisciplineerd en volhardend doorwerken aan één project. Ze laten het pas los als ze er de baas over zijn. En ze hebben vaak een hele strakke dagelijkse routine. Een dagritme waarin voor creativiteit één of meer vaste timeslots zijn ingebouwd. Deze creatievenkunnen hun tijdregistratie vooraf al invullen, in plaats van achteraf. Gewoon vooraf bepalen waar je aan gaat werken en daar niet van afwijken, onder geen beding. Goed voor de creativiteit, als je Beethoven, Freud, Truman Capote en Van Gogh mag geloven.

Even tussendoor: ik vind het ontzettend interessant om te lezen hoe grote artiesten hun dag zó strak plannen. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat een paar van deze ochtendroutines niet heel goed voor je zijn. En of je je medewerkers nu zo moet laten functioneren, weet ik ook niet zeker…

Gelukkig zijn er minder extreme manieren om ze te helpen hun tijd en ruimte beter af te bakenen. Om ontwerpers hun werk goed te kunnen laten doen, moet je de volgende dingen goed regelen in je tijdregistratie:

Tijdsinspanning
Hoeveel tijd is er nodig voor een project? Dat kun je alleen goed inschatten als je weet hoeveel tijd vergelijkbare projecten in het verleden hebben gekost. Dat is wat tijdschrijven en goede rapportages je brengen: inzicht. Je weet namelijk hoeveel tijd je voor een klus moet rekenen, en ook hoeveel tijd je moet inroosteren, zodat je ontwerpers kwaliteit kunnen leveren.

Aantal projecten
Hoeveel opdrachten leg je tegelijk bij 1 ontwerper? Een productieve fulltime-ontwerper kan ongeveer 32 uur besteden aan projecten*. Waar wordt die tijd aan besteed? Het is de verantwoordelijkheid van het projectmanagement én de ontwerper om die tijd goed te registreren. Geef niet alle projecten tegelijk aandacht, maar verdeel de werklast meer opeenvolgend. Dus als er een nieuw project binnenkomt, vraag je dan af of nodig is de ontwerper direct aan te haken. Hoe meer projecten een ontwerper in z’n hoofd heeft, hoe minder sterk de ideeën. Ze kunnen tijdens het stofzuigen beter op maar 1 of 2 vraagstukken broeden.

* Lijkt dit veel? Lees dan onze whitepaper over productiviteit.

Interne werkzaamheden
Hoeveel andere (interne) werkzaamheden, korte klusjes, vragen tussendoor en meetings komen er langs op een dag? Allemaal dingen die je uit je ‘flow’ halen.

Samengevat: tijdregistratie zorgt voor inzicht in benodigde tijd en belasting. Het stelt je in staat om de creatieve tijd van je medewerkers te beschermen. Dat leidt tot kwaliteit en productiviteit.

Meer lezen over dit onderwerp? Lees dan ook de vier andere artikelenover tijdschijven bij creatieve bedrijven.

De meest complete en gebruiksvriendelijke bedrijfssoftware voor zakelijke dienstverleners.

Support en Sales

Ons team staat voor je klaar!