Drie marktontwikkelingen die cruciaal zijn voor digital agencies in 2019

Annelien Pol

Zijn jouw klanten kritischer en veeleisender geworden dan een paar jaar geleden? Dat kan kloppen, want door de toegenomen transparantie in de markt zijn opdrachtgevers scherper op kosten, planning en kwaliteit. Ook verwachten klanten, mede door jouw inbreng, optimaal te profiteren van nieuwe technische toepassingen en digitale kansen. Je ziet daarom bedrijven steeds vaker zelf een flexibel team samenstellen van in- en externe experts. De vraag naar inhoudelijke marketingspecialisten is hierdoor flink toegenomen en kleine flexibele gespecialiseerde bureaus doen goede zaken. De kritisch wordende klant zorgt dus ook voor nieuwe kansen. Hoe kan ook jij hier je voordeel mee doen? Als hofleverancier van talrijke bureaus signaleren we vroegtijdig bewegingen in de markt en hebben we drie tips voor jou op een rij gezet.

VERBETER DE RELATIE MET JE KLANTEN

De kwaliteit van opgeleverd werk blijft, ook in 2019, het belangrijkste beoordelingscriterium voor klanten. Zorg ervoor dat je innovatief en flexibel bent om de kwaliteit van je werk hoog te houden. De Engelse Design Business Association onderzocht de relatie tussen klant en bureau. Als tweedecriterium kwam naar voren: het binnen tijd en budget opleveren van een project. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Voor veel bureaus liggen hier nog kansen. Immers, als het lukt om binnen de afgesproken tijd en begrote uren kwalitatief goed werk af te leveren, krijg je niet alleen een goed renderende projectorganisatie, maar ook tevreden klanten. Het bewaken van beschikbare uren en de productiviteit moet een gezonde spanning opleveren tussen de projectmanager en medewerker. Naast inhoudelijk specialisten vormt ook een strakke projectorganisatie een waardevol onderdeel van je organisatie.

KRIJG GRIP OP PROJECTEN

Door je projectbegroting te koppelen aan de urenregistratie weet je of je je tijd productief besteedt. Je begroting geeft houvast en met inzicht in de tijdsbesteding controleer je de voortgang van een project. Vaak staan creatives afwijzend tegenover het bijhouden van tijd. Creatiestudio Vazquez besloot het toch in te voeren. Wat heeft dit opgeleverd? Commercieel directeur Rajiv: ‘We streven naar een declarabiliteit van minimaal 80%, zonder dat dit afdoet aan kwaliteit of werkplezier.’ Op een dashboard worden KPI’s als declarabiliteit, productiviteit en omzetdoelstelling gemonitord. Rajiv: ‘De sturingsinformatie is rechtstreeks afkomstig uit Simplicate. Een goed registratiesysteem helpt het overzicht bewaren. Met real time data kan je tijdig bijsturen en bouw je aan mooie projecten en tevreden klanten.’

OVERTREF VERWACHTINGEN

Het derde speerpunt dat klanten aangeven is de proactiviteit van hun bureau. Bedrijven worden graag verrast en geïnspireerd, ook buiten de projecten om. Dat blijkt nog lastig, want slechts 18% van de klanten geeft aan wel eens overtroffen te zijn in verwachtingen. Het is daarom van onmisbaar belang om voldoende tijd voor klanten vrij te maken. Creëer ruimte in je werkplanning door slim gebruik te maken van nieuwe technieken. Met all-in-one bedrijfssoftware voorkom je dubbel werk en maak je je bedrijfsproces in alle fases efficiënter. Dit maakt jouw werk makkelijker, zodat je meer tijd overhoudt voor het bedenken en maken van onderscheidend werk voor klanten. Boven verwachting en binnen de afgesproken tijd en budget.

Kortom, ben je bezig met plannen voor het komende jaar? Vergeet dan niet:

  • Klanten zitten te springen om specialistische kennis ter aanvulling van hun eigen team. Investeer in kennis.
  • Lever je projecten op binnen afgesproken budget en tijd. Investeer in een strakke projectorganisatie,
  • Reserveer tijd om de relatie met klanten te versterken met verrassende initiatieven. Investeer in relaties.

De meest complete en gebruiksvriendelijke bedrijfssoftware voor zakelijke dienstverleners.

Support en Sales

Ons team staat voor je klaar!