Kwaliteit is belangrijker dan uren registreren

Jascha

Jascha Tuinier

Ik heb 16 jaar bij creatieve bureaus gewerkt, als creatief én als manager. En als me gevraagd wordt wat de belangrijkste succesfactor voor een creatieve onderneming is, dan is mijn eerste antwoord: de kwaliteit van het werk! En m’n tweede antwoord gaat ook niet over uren registreren. Toch geloof ik dat je goed zicht moet hebben op de tijdsbesteding in een bureau.

Creative Agencies verkopen geen uren, ze verkopen het resultaat van die uren. Als we in de bureaus waar ik werkte, vonden dat de kwaliteit nog niet hoog genoeg was, dan gingen we door. Ook al hadden we een vaste prijs afgesproken. No questions asked. We belden gerust de klant met de melding dat een presentatie niet door kon gaan omdat ‘we er nog niet waren’. Kwaliteit was het hoogste goed. En daar waren goede redenen voor:

  • Kwaliteit zorgt voor een tevreden en terugkerende klant. Vrij essentieel voor succes.
  • Veel nieuwe accounts komen tot stand door aanbevelingen van bestaande klanten. Klanten die zo tevreden zijn over je dienstverlening dat ze als ambassadeur optreden.
  • Creatieve ondernemingen nemen in hun eigen marketing vaak alleen het werk op dat voldoet aan hun eigen kwaliteitsstandaard. Werk waar ze echt trots op zijn. En werk waarvan ze verwachten dat het een type klant gaat aantrekken waar ze graag voor willen werken. Door te stoppen zodra werkeen 'voldoende' is, bouw je geen collectie voorbeeldwerk op.
  • Toonaangevend, onderscheidend werk van hoge kwaliteit trekt talent aan. Ambitieuze creatieven werken graag bij bureaus waarvan ze de indruk hebben dat kwaliteit voorop staat. Waar ze zelf werk kunnen maken dat goed in hun portfolio past, waar awards mee worden gewonnen.

Waarom dan toch uren registreren?

Omdat je niet zonder kunt

Bij het laatste ontwerpbureau waar ik werkte maakten we het aan iedereen, medewerkers en opdrachtgevers, duidelijk: ‘Wij sturen niet op uren maar op creativiteit’. Maar toch registreerden we alle uren. Waarom? Om kwaliteit te kunnen leveren heb je tijd nodig. Tijd is het middel, kwaliteit het resultaat. En tijd is schaars. Je wilt daarom als creatief ondernemer twee dingen weten:

  • Hoeveel tijd heb ik nodig om het werk te kunnen doen?
  • Hoeveel kan en moet ik rekenen voor wat ik lever?

Het antwoord op beide vragen kun je alleen geven als je inzicht hebt in hoeveel tijd gemiddeld in je opdrachten gaat zitten. Je ontkomt er eigenlijk niet aan om uren te registreren.

Jascha schreef ook vier andere artikelen over tijdschrijven bij creatieve bureaus.

De meest complete en gebruiksvriendelijke bedrijfssoftware voor zakelijke dienstverleners.

Support en Sales

Ons team staat voor je klaar!