Bundel juiste data in CRM en genereer automatisch meer Sales

Jorike van Dijken

Door je data en analytisch vermogen te gebruiken kun je veel beter inspelen op bestaande situaties en beter beslissingen nemen. Twee dingen zijn daarvoor cruciaal: het vergaren van de juiste data en een goed werkende tool.

WELKE DATA HEB JE NODIG?

In onze vorige blog, over extreme klantgerichtheid, gaven we aan dat het meest waardevolle bezit van bedrijven tegenwoordig data is. Zo geeft 73% van de bedrijven aan te gaan of te willen investeren in het verzamelen en beheren van data. Wil je groeien als bedrijf? Dan is het essentieel om te investeren in het vergaren van de juiste data.

Verzamel je al data? Je hebt vast een systeem waar de e-mailadressen van je huidige klanten in zijn opgeslagen of misschien weet je door middel van sales-lead software wie er op je website zijn geweest. Daarnaast is er vaak nog een ander systeem waar de e-mailadressen van je leads en prospects zijn opgeslagen en zwerven er in het slechtste geval allerlei andere gegevens rond in mappen. Dat is een heleboel data. En dat analyseert vrij lastig.

INVESTEER IN STRATEGIE EN METHODIEK

Dus: investeer eerst in een strategie en een passende methodiek. Weet wat je klanten zouden willen en hoe jij ze dat kan geven door middel van een scherpe data-analyse. Breng je doelstellingen in kaart en zoek de juiste tools om die doelstellingen te behalen. Doe dit bij voorkeur niet alleen: betrek ook collega’s. En breng samen de wensen van jullie (potentiële) klanten in kaart. Die wensen vertaal je naar datadoelstellingen. Wat is van cruciaal belang? En dan pas zoek je een of meerdere tools.

HOE WIJ DIT DOEN

Er zijn veel verschillende manieren om software te gebruiken om jouw bedrijf te helpen organiseren en te groeien: van het vinden en creëren van leads tot aan de analyse van de salesresultaten en omzetgegevens. Bij Simplicate verzamelen we data van potentiële klanten, leads die geen klant worden en huidige klanten. Dit hebben we als volgt georganiseerd:

  • Potentiële klanten We zien met een online tool precies wie de bezoekers van onze website zijn. Heeft een bedrijf meer dan twee keer gekeken, maar zijn ze niet over gegaan tot actie? Dan wordt het bedrijf automatisch toegevoegd in Simplicate CRM , compleet met de juiste contactgegevens. Deze potentiële klant krijgt vervolgens automatisch een e-mail en er wordt in Simplicate Sales een lead aangemaakt waar de toekomstige websitebezoeken automatisch gelogd worden. Nu hebben we goed zicht op wie deze lead is en wat ze doen. Een stapje verder Vraagt deze lead vervolgens informatie aan, of sluiten ze een proefaccount af via onze website, dan krijgt de sales afdeling een seintje. Zij zien in één oogopslag met wie ze te maken hebben. KVK gegevens worden automatisch meegenomen, ze zien de geschiedenis van de websitebezoeken (zelfs: op welke pagina’s hebben ze gekeken, hoe lang hebben ze op onze website gezeten en via welk kanaal ze daar gekomen zijn).Er zijn nu in principe nog twee opties: de lead wordt klant of de lead wordt geen klant.
  • Leads die geen klant worden Soms wordt een lead geen klant. Hoewel dat jammer is, is het verzamelen van gegevens nog steeds nuttig. Een lead die uiteindelijk geen klant wordt, heeft daar natuurlijk redenen voor. Wij loggen deze reden en nemen het mee in onze productontwikkeling. Komt de feature die zij misten beschikbaar binnen Simplicate? Dan sturen wij met drie muisklikken een mailtje met dit goede nieuws. En dat werkt. Ook als ze niet gelijk klant worden, trouwens. Want we laten zien dat we aandacht hebben.

ALLES IN ÉÉN TOOL?

Je ziet: ook wij gebruiken meerdere tools. Iedere tool heeft eigen sterke punten, namelijk. Er is ook niets mis mee om verschillende tools te gebruiken, zorg er alleen voor dat data netjes en zinvol wordt gebundeld en bruikbare output geeft. Het liefst op een plek.

Simplicate is die tool. Niet alleen voor ons, voor al onze klanten. We hebben het namelijk mogelijk gemaakt om alle mogelijke koppelingen te leggen. Als jij weet welke data je wilt vergaren, is het vervolgens slechts een kwestie om de juiste tools daarvoor in te zetten en dit samen te laten komen in Simplicate. Vanuit daar kun je analyseren. En op deze manier kun je, heel eenvoudig, je gevoel aanvullen met harde feiten!

Wil je hier meer over weten? Dan helpen we je natuurlijk graag. Neem gerust contact op! Of vraag een gratis proefaccount aan, zodat je het zelf kunt proberen.

De meest complete en gebruiksvriendelijke bedrijfssoftware voor zakelijke dienstverleners.

Support en Sales

Ons team staat voor je klaar!