Daarom succes met verschillende verdienmodellen 5 190613 074845

Succes begint bij eenvoud #2: Het verdienmodel

BEST PRACTISE
Gerard Loode
Gerard Loode

Ooit verkocht de leverancier en kocht de klant. En door de krachten van vraag en aanbod, veranderde een product van eigenaar. Iedere verkoop leverde een eenmalige omzet op. Nog steeds is dit een valide verdienmodel. Maar voor dienstverlenende ondernemers, die klaar willen zijn voor de toekomst, is het de hoogste tijd om andere verdienmodellen te onderzoeken. Veranderende klantwensen, vragen om wendbare ondernemingen, die bijvoorbeeld kunnen switchen tussen verschillende verdienmodellen.

Dit is deel 2 van 'Succes begint bij eenvoud', een serie over succesfactoren van dienstverlenende bedrijven.

In een wereld van welvaart bezitten we steeds minder fysieke dingen. Geen kast vol dvd's of cd’s, maar een abonnement op streamingdiensten zoals Netflix en Spotify. Data opslaan in de cloud. Een auto delen, huren of een taxi bestellen is makkelijker dan ooit. Zelfs als we fysieke producten nodig hebben, betalen we deze steeds vaker in een abonnement. Iedere week een maaltijdbox bezorgd, iedere maand nieuwe scheermesjes via Boldking.

Onder b2b-dienstverleners groeit het toepassen van deze nieuwe verdienmodellen in hoog tempo. Naast klassieke uur- en projectprijzen, zien we steeds vaker maand fees, licenties, strippenkaarten en abonnementen. In de basis zijn dit geen nieuwe verdienmodellen, maar moderne consumptiemodellen. Het uitgangspunt is namelijk de wens van de klant: weg van bezit, weg van eenmalige grote investeringen, weg van vendor-lock-in . Een zakelijke klant redeneert steeds meer als particuliere consument: ik wil flexibel zijn, altijd kunnen kiezen, mijn kosten iedere maand kunnen aanpassen. En waarom zou dienstverlening voor bedrijven niet net zo simpel zijn als een consumentenservice?

De nieuwe abonnementeneconomie

Zo flexibel als zakelijke klanten willen zijn, zo flexibel gaan zakelijke dienstverleners ondernemen. Grote internetprojecten worden opgehakt in overzichtelijke sprints. Adviezen over financiën of strategie gaan van een lang traject naar een maandelijks abonnement. Dit vraagt om wendbaarheid van bureaus en andere zakelijke dienstverleners. De producten en prijzen van gisteren, zijn morgen misschien al licenties en maand fees. Waar klanten flexibel willen afnemen is flexibel leveren het enige antwoord dat er toe doet. Het veranderen van een businessmodel is misschien niet makkelijk. Maar, het biedt ook prachtige mogelijkheden en voordelen. Abonnementsgelden zijn voorspelbare terugkerende inkomsten. Een licentie- of abonnementsmodel betekent een doorlopende cashflow. In een koop-verkoopmodel is het hollen en stilstaan: als dienstverlener ben je zo succesvol als je laatste deal. In de abonnementeneconomie verschuift de focus naar de band met de klant op de lange termijn. Een dienstverlener die zijn klanten begrijpt en tevreden weet te houden, heeft iedere maand weer succes en verhoogt de zogenaamde ‘Customer Lifetime Value’.

Flexibel is de nieuwe standaard

Hoe de dagelijkse business van dienstverleners er over een paar jaar uitziet? Eén ding is duidelijk: wie morgen succesvol wil zijn, is vanaf vandaag wendbaar. Wat onveranderd blijft, is de noodzaak om geweldige producten of diensten te leveren. Of je nu gebouwen ontwerpt, financieel advies geeft, websites bouwt of zakelijke software aanbiedt. Maar in de manier van werken zal flexibiliteit essentieel zijn. Ieder bedrijf gaat namelijk deze keuzes tegenkomen: welk verdienmodel past bij ons en bij onze klanten? Welke processen horen daarbij? En welke IT-systemen moeten daarvoor veranderen? Dienstverleners die vandaag willen en durven veranderen, hebben de beste papieren om ook morgen nog hun klanten optimaal van dienst te zijn.

Daarom succes met verschillende verdienmodellen 5

De verschillende verdienmodellen die wij hanteren, kunnen we allemaal kwijt in Simplicate. Of het nu strippenkaarten zijn, projecten of abonnementen, Simplicate houdt voor ons het overzicht.

Dennis Pettinga, mede-eigenaar van online marketingbureau Daar[om]

De waarde van Simplicate

Simplicate brengt alle bedrijfsprocessen van jouw organisatie in een flow, zodat jij succesvol kan ondernemen. Simplicate is online projectmanagementsoftware die jouw rust en inzicht geeft. CRM systeem, Sales, Project management, Online planning, Urenregistratie, Facturatie en HRM in één. Speciaal voor zakelijke dienstverleners, zoals accountants, architecten, creatieve bureaus en consultants.

Wij geloven dat software superintuïtief moet werken. Dat het vanaf moment één bijdraagt aan het werk van jouw mensen. Simpel, zonder dat training nodig is. Net zoals jouw medewerkers hun eigen favoriete apps gebruiken. Alle onderdelen van Simplicate werken simpel samen in één flow, van de eerste interesse van een klant tot facturatie. Zo maakt het niet meer uit waar je welke verantwoordelijkheid belegt; zolang iedere medewerker toegang heeft tot alle middelen en informatie die hij nodig heeft.

De serie ‘Ieder succes begint bij eenvoud’De wereld van dienstverlenende ondernemers is best complex. Juist daarom zoeken bedrijven mogelijkheden om hun manier van werken zo eenvoudig mogelijk maken. In deze online serie gaat Simplicate op zoek naar de kracht van ‘eenvoud’ voor het succes van dienstverlenende bedrijven. Lees ook de andere artikelen die geschreven zijn in de serie Succes begint bij eenvoud.

Vergelijkbare blogs

Been MC Interview

Waarde toevoegen als consultant? Been Management Consulting maakt impact in onzekere tijden

BEST PRACTISE

Impact maken terwijl de markt voorzichtiger is geworden met investeringen in consultancy? Finance & Control manager Frank Beentjes vertelt hoe Been MC dat doet.

Lees meer
IR Agencies OZ 1

Interview Olivier Zeestraten: zo maak je de groeiambities van je agency waar

BEST PRACTISE

Welke inzichten heb je nodig om te groeien en wat moet je doen om als een raket door dat glazen plafond te gaan? We vroegen het Olivier Zees...

Lees meer
Ir agencies oma 06c5ab2f42a6aadc310901c4ab9ba6ec 2000

Daniël Kuipers: ‘AI maakt de kloof tussen agencies groter’

BEST PRACTISE

Hoe verandert artificial intelligence het werk van agencies? We vroegen het aan Daniël Kuipers, eigenaar van OMA (Online Marketing Agency).

Lees meer
Header checklist 1 57e3b99a96f21850f311652a6370b857 2000

Checklist: 6 stappen om succesvol tarieven te indexeren

BEST PRACTISE

Het is heel normaal om je tarieven jaarlijks te indexeren. Maar dat kan ook spannend zijn. Met onze checklist wordt indexeren een stuk eenvoudiger.

Lees meer
Blog wanneer capaciteitsplanning e3b35c16fd58f4e9452dd1fdf2959c12 2000

4 stappen om projectleiders meer verantwoordelijkheid te geven voor facturatie

BEST PRACTISE

Maak projecten succesvoller door projectleiders verantwoordelijk te maken voor facturatie. In dit interview adviseert Peter 4 stappen om dit te organiseren binnen jouw consultancybureau.

Lees meer
Blogtarieven 54b7b25d71b26d6f1ab01131d3f6d720 2000

10 tips om jouw klanten te informeren over nieuwe tarieven

BEST PRACTISE

Olivier Zeestraten van #Masterjecijfers en Jorrit Vermeulen van Simplicate geven 10 tips om jouw tariefsaanpassing zo te motiveren, dat je d...

Lees meer