Crm voor accountants

CRM voor accountants geeft meer ruimte voor adviesgesprekken

BEST PRACTISE
PLF 20230303 9576 1
Femke Bakker

Veel accountants genieten van de interactie met hun klanten. Als accountant kom je vaak jarenlang bij dezelfde bedrijven. Je kent hun financiële positie, hun dromen en doelen. Je geeft advies bij bedrijfsopvolging binnen de familie en onderhoudt vaak een relatie met meerdere vaste krachten. Wanneer een nieuwe belastingregel of steunmaatregel van toepassing wordt, denk je meteen aan de impact daarvan voor deze relaties. Daarom vormt CRM de basis voor iedere accountant.

Veel voorkomende uitdagingen voor accountants

Als accountant wil je graag zo veel mogelijk tijd vrijmaken om je klanten proactief te adviseren. Maar in de praktijk merk je dat je druk bent met de bedrijfsvoering, controlerend werk en de facturatie. Het is niet erg om over te werken of harder te werken, maar het geeft meer rust en ruimte wanneer je bedrijfsvoering soepel loopt. Dat start met een betrouwbaar en goed werkend CRM.

We horen vaak van accountants dat zij te maken hebben gehad met deze uitdagingen:

  • Te veel tijd kwijt aan facturatie
  • Te weinig tijd voor voor adviseren en het persoonlijke gesprek met de klant
  • Te weinig inzicht in het eigen bedrijf denk aan lopende projecten, productiviteit en budgetbewaking
  • Bestaande software voor CRM is verouderd
  • Te weinig tijd om bovenstaande uitdagingen op korte termijn op te pakken

Tijd vrijmaken start met CRM voor accountants en inzicht in je bedrijfsvoering, zodat je meer ruimte krijgt voor adviesgesprekken met je klant.

Voordelen van CRM-software

Een systeem voor CRM moet betrouwbaar zijn. Zeker wanneer je accountant bent. Wanneer je huidige software verouderd is, of wanneer je je informatie nog in Excel bijhoudt, dan is dit het moment om je te oriënteren op software die tijd gaat besparen. CRM helpt je om inzicht te krijgen in je klanten. Wat zijn hun contactgegevens? Welke abonnementen of diensten nemen ze af van je accountantskantoor? Wat is hun klantgeschiedenis? Welke afspraken heb je per klant gemaakt?

Een CRM systeem geeft jou als accountant het overzicht van alle relaties.

‘In Simplicate komt alle data samen op een plek. Alle bij een klant betrokken medewerkers kunnen in een tijdlijn precies zien wat er bij die klant speelt. Dat is misschien nog wel de grootste winst die we hebben behaald met Simplicate.’

Mario De Laat, partner bij AXP Adviseurs

Waar moet CRM-software voor accountants aan voldoen?

Als accountant gebruik je waarschijnlijk al software voor CRM om je gegevens in bij te houden. Bij vervanging zoek je software die gelijk of beter is; stabiel en gemakkelijk in gebruik. Start met een inventarisatie van de gegevens die voor jou belangrijk zijn. Bijvoorbeeld:

  • Contactgegevens van bedrijven en personen registreren
  • Onderscheid in relaties, zoals klanten, prospects, debiteuren en leads
  • Aantekeningen maken en interne opmerkingen noteren
  • Geschiedenis van de klant
  • Status van leads en prospects
  • Zelf velden toevoegen met relevante informatie voor accountants
  • Zoekfunctie
  • Contactpersoon binnen jouw accountantskantoor
  • Taken, terugbelafspraken of workflows maken
  • Integraties met andere software, zoals je fiscale pakket, boekhouding of e-mail
  • App voor onderweg, zodat je snel informatie kan controleren voor je bij de klant bent
  • Rapportages over jouw data voor meer inzicht in je klanten
Simplicate crm

Versterk CRM door integraties met andere software

Je CRM vormt een van de belangrijkste onderdelen van je accountantskantoor, maar is vaak niet de enige software die je gebruikt. Zet daarom ook alle programma’s op een rij die je als accountant gebruikt in combinatie met je CRM-gegevens.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Fiscale software, zoals Fiscaal Gemak of Nextens
  • Opslag van documenten, zoals Sharepoint of Teams
  • Boekhoudpakket
  • E-mailclient
  • Mailprogramma’s voor nieuwsbrieven
  • Planning
  • Urenregistratie
  • Klantportalen of klantdossiers voor accountants
  • Rapportagesoftware of BI

Met dit overzicht kan je onderzoeken of de CRM van je keuze integraties heeft met de pakketten die voor jouw kantoor belangrijk zijn. Er is een redelijke kans dat je geen honderd procent match vindt met al je huidige software of tools voor accountants. Bekijk in dat geval of het mogelijk is om zelf een integratie te (laten) bouwen, of kijk of er een goede vervanging is voor die ene tool.

Bespaar meer tijd met geïntegreerde CRM-software

Hoe meer integraties mogelijk zijn, hoe meer tijd je kunt besparen op je interne processen. Daardoor hoef je minder gegevens vanuit je CRM over te kloppen en verklein je de kans op fouten.

De software van Simplicate is een voorbeeld van all-in-one bedrijfssoftware voor accountants. De software vormt een soepele flow van eerste klantcontact tot factuur, zodat je bedrijfsprocessen veel sneller gaan en je meer tijd overhoudt voor wat echt belangrijk is; het contact met de klant.

Simplicate geeft inzicht in je klanten, projecten, facturatie en prestaties en zorgt bovenal voor tijdsbesparing omdat alle onderdelen met elkaar geïntegreerd zijn:

  • CRM
  • Offerte-editor
  • HRM
  • Alle salestrajecten
  • Projecten
  • Planning
  • Urenregistratie
  • Workflows
  • Facturatie
  • Rapportages

Daarnaast heeft Simplicate integraties met software voor accountants, zoals Hyarchis, PinkWeb, Nextens, Unit4 Fiscaal Gemak, Minox, Secure Login en diverse online boekhoudpakketten die ook door je klanten gebruikt worden. Mocht er een integratie ontbreken, dan is het mogelijk om deze zelf te (laten) bouwen via onze open API.

Simplicate accountancy integraties

ROI (Return on Investment) van CRM voor accountants

CRM voor accountants vraagt om een maandelijkse of jaarlijkse investering van je bedrijf. Die investering verdien je terug. Je leert welke klanten meer aandacht nodig hebben en ontdekt hoe je je verkoopkansen kan vergroten. Medewerkers besparen tijd omdat alle klantinformatie in één systeem staat. Als eigenaar of projectleider zie je de status van je prospects, zodat je medewerkers deze sneller kunnen opvolgen om je klantenkring uit te breiden. Heldere rapportages geven je meer informatie over de branches van jouw klanten, je omzet en groei.

De adviesgesprekken en het persoonlijke contact met je klanten maakt het vak van accountant prachtig. Bespaar tijd met CRM, zodat je vaker bij je klanten aan tafel zit.

Meer lezen over CRM voor accountants

Vond je dit interessant? Lees dan ook deze artikelen:

Gebruiksvriendelijke CRM-software voor accountants
Aandachtspunten bij het overstappen naar nieuwe software
Datamigratie stappenplan

Vergelijkbare blogs

Been MC Interview

Waarde toevoegen als consultant? Been Management Consulting maakt impact in onzekere tijden

BEST PRACTISE

Impact maken terwijl de markt voorzichtiger is geworden met investeringen in consultancy? Finance & Control manager Frank Beentjes vertelt hoe Been MC dat doet.

Lees meer
IR Agencies OZ 1

Interview Olivier Zeestraten: zo maak je de groeiambities van je agency waar

BEST PRACTISE

Welke inzichten heb je nodig om te groeien en wat moet je doen om als een raket door dat glazen plafond te gaan? We vroegen het Olivier Zees...

Lees meer
Ir agencies oma 06c5ab2f42a6aadc310901c4ab9ba6ec 2000

Daniël Kuipers: ‘AI maakt de kloof tussen agencies groter’

BEST PRACTISE

Hoe verandert artificial intelligence het werk van agencies? We vroegen het aan Daniël Kuipers, eigenaar van OMA (Online Marketing Agency).

Lees meer
Header checklist 1 57e3b99a96f21850f311652a6370b857 2000

Checklist: 6 stappen om succesvol tarieven te indexeren

BEST PRACTISE

Het is heel normaal om je tarieven jaarlijks te indexeren. Maar dat kan ook spannend zijn. Met onze checklist wordt indexeren een stuk eenvoudiger.

Lees meer
Blog wanneer capaciteitsplanning e3b35c16fd58f4e9452dd1fdf2959c12 2000

4 stappen om projectleiders meer verantwoordelijkheid te geven voor facturatie

BEST PRACTISE

Maak projecten succesvoller door projectleiders verantwoordelijk te maken voor facturatie. In dit interview adviseert Peter 4 stappen om dit te organiseren binnen jouw consultancybureau.

Lees meer
Blogtarieven 54b7b25d71b26d6f1ab01131d3f6d720 2000

10 tips om jouw klanten te informeren over nieuwe tarieven

BEST PRACTISE

Olivier Zeestraten van #Masterjecijfers en Jorrit Vermeulen van Simplicate geven 10 tips om jouw tariefsaanpassing zo te motiveren, dat je d...

Lees meer