Remmelt 190613 075009

Waar let ik op bij de autorisatie van mijn medewerkers?

BEST PRACTISE
Peter Hager

Waar let ik op bij de autorisatie van mijn medewerkers?

In de praktijk zien we vaak dat de behoefte bestaat om zeer gedetailleerd te autoriseren. De meeste softwarepakketten spelen hierop in met een zeer complexe autorisatietool. Die is vaak zo ingewikkeld, dat deze alleen ingericht kan worden met behulp van een consultant of een zeer uitgebreide studie van de help-documentatie.

IS DIT NOU ECHT NODIG?

Wij vinden van niet. Het risico van een ingewikkelde tool is dat er ook sneller fouten worden gemaakt, waardoor het effect van een instelling makkelijk over het hoofd wordt gezien. Het effect kan dus zelfs precies omgekeerd zijn.

Daarnaast is transparantie en vertrouwen een belangrijk uitgangspunt voor succesvol ondernemerschap. Alles voor iedereen willen verstoppen is onnodig en kan averechts werken.

WAT IS WEL BELANGRIJK?

Wij vinden dat een autorisatietool door iedereen begrepen moet kunnen worden en de primaire functiescheidingen moet kunnen waarborgen. Daarnaast moet de mogelijkheid bestaan om bepaalde gegevens af te schermen. Autorisatie is ook sterk afhankelijk van de bedrijfsgrootte.

De autorisatie in Simplicate is gebaseerd op de volgende drie pijlers:

1. Module autorisatie
In iedere module is onderscheid gemaakt tussen:

  1. Toegang (alles kunnen zien)
  2. Toevoegen (in het kort: toegang tot de knop ‘Nieuw’)
  3. Verwijderen (gegevens kunnen verwijderen)
  4. Bewerken (alle velden kunnen aanpassen)

2. Toegang tot het dossier van de eigen organisatie
Een gebruikersgroep (en daarmee een gekoppelde gebruiker) heeft wel of geen toegang tot het dossier van de eigen organisatie. Hiermee kan het gehele ‘eigen’ dossier worden afgeschermd.

3. Dossierautorisatie
Per dossieritem is in te stellen of een gebruikersgroep toegang heeft tot dit soort dossieritem. Heeft een gebruiker toegang, dan kan hij het soort dossieritem vastleggen, inzien en bewerken. Daarnaast is per gebruikersgroep in te stellen of een reeds vastgelegd dossieritem mag worden verwijderd.

TIP:

Wees vooral voorzichtig met het geven van rechten op verwijderen. Zowel in de modules al bij dossieritems. Een foutje is zo gemaakt en vaak onherstelbaar. Ook de integriteit van de data moet gewaarborgd blijven. Beleg dit bijvoorbeeld bij een applicatiebeheerder, of een officemanager.

Vergelijkbare blogs

Been MC Interview

Waarde toevoegen als consultant? Been Management Consulting maakt impact in onzekere tijden

BEST PRACTISE

Impact maken terwijl de markt voorzichtiger is geworden met investeringen in consultancy? Finance & Control manager Frank Beentjes vertelt hoe Been MC dat doet.

Lees meer
IR Agencies OZ 1

Interview Olivier Zeestraten: zo maak je de groeiambities van je agency waar

BEST PRACTISE

Welke inzichten heb je nodig om te groeien en wat moet je doen om als een raket door dat glazen plafond te gaan? We vroegen het Olivier Zees...

Lees meer
Ir agencies oma 06c5ab2f42a6aadc310901c4ab9ba6ec 2000

Daniël Kuipers: ‘AI maakt de kloof tussen agencies groter’

BEST PRACTISE

Hoe verandert artificial intelligence het werk van agencies? We vroegen het aan Daniël Kuipers, eigenaar van OMA (Online Marketing Agency).

Lees meer
Header checklist 1 57e3b99a96f21850f311652a6370b857 2000

Checklist: 6 stappen om succesvol tarieven te indexeren

BEST PRACTISE

Het is heel normaal om je tarieven jaarlijks te indexeren. Maar dat kan ook spannend zijn. Met onze checklist wordt indexeren een stuk eenvoudiger.

Lees meer
Blog wanneer capaciteitsplanning e3b35c16fd58f4e9452dd1fdf2959c12 2000

4 stappen om projectleiders meer verantwoordelijkheid te geven voor facturatie

BEST PRACTISE

Maak projecten succesvoller door projectleiders verantwoordelijk te maken voor facturatie. In dit interview adviseert Peter 4 stappen om dit te organiseren binnen jouw consultancybureau.

Lees meer
Blogtarieven 54b7b25d71b26d6f1ab01131d3f6d720 2000

10 tips om jouw klanten te informeren over nieuwe tarieven

BEST PRACTISE

Olivier Zeestraten van #Masterjecijfers en Jorrit Vermeulen van Simplicate geven 10 tips om jouw tariefsaanpassing zo te motiveren, dat je d...

Lees meer